Întrebarea pe care o primesc cel mai des este „Care sunt cele mai importante tips and tricks ca să comunic eficient?”. Așa că am făcut o listă scurtă, dar vitală pentru comunicare. Detaliez mai jos șase pași pe care, dacă îi pacurgi, nu ai cum să nu vorbești eficient, adică simplu, pe înțelesul tuturor oamenilor, cu mesaj și substrat.
1. Cunoaște-ți publicul. Află în fața cui vorbești. Culege informații despre oamenii care te vor asculta, urmări, ca să-ți poți adapta mesajul nevoilor lor. Cu cât ai mai multe informații despre oamenii în fața cărora vorbești, cu atât vei reuși să te conectezi mai bine la public. Sunt femei, bărbați sau este un public mixt? Sunt familiști sau celibatari? Fac sport sau nu? Ce obiceiuri au? De unde sunt? Cu ce au venit la întâlnire? Toate acestea sunt întrebări minime pe care trebuie să le ui despre publicul tău.
2. Află de ce vorbești. care este scopul? Când știi foarte bine motivul pentru care vrei să vorbești îți va fi mai ușor să transmiți mesajul. Și vei fi credibil. Scopul are trei elemente-cheie: informație, emoție, acțiune. Cu alte cuvinte, trebuie să știi dacă vorbești ca să informezi, să educi, să inspiri, să motivezi prin transmiterea unei emoții sau să îndemni la o acțiune, un call to action. Cei mai buni comunicatori reușesc să le înglobeze pe toate trei atunc când transmit un mesaj.
3. Găsește-ți povestea. Comunicarea devine eficientă atunci când spui un story. Ia un pix și o hârtie și scrie 2-3 istorioare relevante pe care le-ai putea insera în mesajul tău ca să cucerești publicul. Alege-o apoi pe aceea care se potrivește cel mai bine contextului tău. Un mesaj fără poveste se lovește de ziduri, nu trece de inimile oamenilor.
4. Structurează-ți mesajul. Ca povestea să aibă sens, aranjează-ți ideile, adu-ți claritate în gânduri. Una din cele mai eficiente structuri este următoarea: PROBLEMĂ/OPORTUNITATE – SOLUȚII – BENEFICII. Cu alte cuvinte, expui întâi problema despre care vorbești sau oportunitatea. Apoi propune soluții pentru rezolvarea problemei respective, iar în final spune-i publicului care sunt beneficiile pe care le are dacă aoelează la soluții tale. Nu uita, oamenii sunt egoiști și vor să știe cu ce se aleg dacă fac ceva: dacă te ascultă, dacă te urmăresc, dacă te votează, dacă vor cumpăra de la tine, etc. Structura este ca o hartă pentru mesajul tău. Când ai hartă este mai puțin probabil să te rătăcești, să uiți ce ai de spus.
5. Fă conversație cu publicul. Nu uita să încluzi în prezentarea, discursul, mesajul tău și întrebări pentru public. Oamenii reacționează mai bine și se conectează mai repede și mai implicat atunci când sunt băgați în seamă, când primesc întrebări despre ei, când se încheagă o conversați,e în loc să asiste la un monolog. Dialogul este calea sigură către o comunicare eficientă.
6. Repetă, repetă, repetă. Citește cu voce tare ceea ce vrei să transmiți. Înregistrează-te audio-video și analizează-te. mai întâi fără sunet, ca să vezi ce gesturi, expresii ai, cum îți stau hainele, părul, ce postură ai. Apoi dă play cu sunet și vezi dacă-ți place vocea ta, ce cuvinte ai folosit, cum le-ai rostit, topica propozițiilor, etc. taie ce nu-ți place, păstrează ce te face să te simți bine. Și repetă până când nu-ți va mai fi rușine să te uiți la înregistrările tale.
Toți acești pași sunt ca o biblie pentru comunicarea eficientă. Dar mai au o însușire esențială: reduc stresul și emoțiile dinaintea vorbirii în public.
Succes la comunicarea eficientă!